Om at tage kontrollen over sin mentale styrke

08/11/2019 Slået fra Af RT

Nøglen til at tage kontrollen over sin mentale styrke ligger gemt i en kontrolleret brug af tankerne.

Dette forhold kan illustreres ved hjælp af ‘præstationstrekanten’, som beskriver samspillet mellem udøverens tanker, følelser, kropslige reaktioner og adfærd:

Kort fortalt kan modellens budskab sammenfattes til følgende pointer:

  • Udøveren har altid muligheden for at forholde sig bevidst og proaktivt til sine egne tanker (bl.a. ved at benytte sig af metoder fra den mentale træning).

  • Udøveren er med udgangspunkt i en kontrolleret brug af tankerne i stand til at håndtere eventuelle kontraproduktive følelser og kropslige reaktioner på præstationsfremmende vis.

  • Udøveren er med udgangspunkt i en kontrolleret brug af tankerne i stand til at agere målbevidst uanset omstændighederne.

– – – – –

De forskellige elementer i modellen er beskrevet i følgende blogindlæg:

Adfærd (klik her for at se blogindlægget)

Tanker (klik her for at se blogindlægget)

Følelser (klik her for at se blogindlægget)

Kropslige reaktioner (klik her for at se blogindlægget)

Præstationstrekanten’ er beskrevet mere udførligt i e-bogen: ”Mental styrke i sport” (som kan købes her).